Χωρίς κατηγορία

ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΑΘΛΗΤΩΝ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ

Ο σύγχρονος αθλητικός κόσμος ταλανίζεται από πολλών ειδών προβλήματα, ένα από τα οποία – και ίσως από τα σπουδαιότερα – είναι οι τραυματισμοί των αθλητών και οι τρόποι αντιμετώπισής τους. Συγκεκριμένα, μέχρι πρόσφατα είχε επικρατήσει η αντίληψη ότι ένας τραυματισμός προέρχεται κυρίως από την άτυχη στιγμή ενός αθλητή. Ωστόσο, σ’ αυτό ακριβώς το σημείο θα πρέπει να εμβαθύνουμε και να κατανοήσουμε ότι τα γενεσιουργά αίτια ενός τραυματισμού ενδέχεται να είναι αποτέλεσμα κάποιων άλλων καταστάσεων, που σε πολλές περιπτώσεις δύναται να προβλεφθούν και με αυτόν τον τρόπο να αποφευχθεί κάποιος ανεπιθύμητος τραυματισμός.

Είναι κοινώς αποδεκτό πως ο αθλητής, ο οποίος βρίσκεται σε κατάσταση τραυματισμού, θα πληγεί τόσο σωματικά όσο και ψυχικά. Οι αθλητές, οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με αθλητικούς τραυματισμούς κατά την πορεία της καριέρας τους , οφείλουν από την μία να καταπολεμήσουν την ανατομική τους δυσλειτουργία και από την άλλη να υπερνικήσουν την αρνητική ψυχολογική τους διάθεση, προκειμένου να αναρρώσουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Προτεραιότητα λοιπόν για την ομαλή αντιμετώπιση του προβλήματος είναι οι τεχνικές ψυχολογικής παρέμβασης. Ο ρόλος των τεχνικών αυτών είναι σημαντικός, καθώς συνεισφέρουν στην καλύτερη αθλητική απόδοση, την πιο γρήγορη αποκατάσταση των τραυματισμών και σίγουρα στην έγκαιρη πρόληψή τους

    Κατά την διάρκεια της άθλησης και πολύ περισσότερο του πρωταθλητισμού ένας τραυματισμός αποτελεί πολύ συχνό φαινόμενο, το οποίο είναι αποτέλεσμα διαφόρων παραγόντων. Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλοί γνωστοί αθλητές αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν έως και τη λαμπρή καριέρα τους εξαιτίας κάποιου τραυματισμού. Οι παράγοντες, στους οποίους οφείλεται ένας τραυματισμός, σχετίζονται συνήθως είτε με τη φυσική ή ψυχολογική κατάσταση του ίδιου του αθλητή είτε με τις ιδιαίτερες συνθήκες ενός αθλήματος, ειδικά αν αυτό θεωρείται απαιτητικό και με μεγάλο συντελεστή δυσκολίας.

  Βέβαια, όταν αναφερόμαστε στην καλή διαχείριση αθλητικών τραυματισμών, στοχεύουμε από την μία στην ελαχιστοποίηση του τραυματισμού και από την άλλη στην μεγιστοποίηση της δυνατότητας ολοκληρωτικής αποκατάστασης, καθώς και της τάχιστης επιστροφής του αθλητή στους αγωνιστικούς χώρους.

  Οι αθλητικοί τραυματισμοί προκαλούνται από διάφορα αίτια. Είναι σύνηθες ο αθλούμενος κατά τη διάρκεια της άθλησης να δέχεται διαρκώς μία μηχανική επιφόρτιση στο μυοσκελετικό του σύστημα. Εάν η συγκεκριμένη επιφόρτιση είναι έντονη, επιβαρυντική ή λανθασμένη, τότε μπορεί να οδηγήσει σε τραυματισμό. Με βάση τα παραπάνω οι βασικότεροι παράγοντες που προκαλούν επιφόρτιση είναι: Α) Σωματικοί (προηγούμενος τραυματισμός, ελλιπής ενδυνάμωση κ.ά.), Β) Ψυχοκοινωνικοί  (έλλειψη αυτοπεποίθησης, αρνητική ψυχική διάθεση, χαμηλό ηθικό, κόπωση προπόνησης κ.ά). Βέβαια, στα αίτια των τραυματισμών εντάσσονται και ορισμένοι εξωγενείς παράγοντες όπως οι καιρικές συνθήκες, το αθλητικό υπόδημα κ. ά.).

   Αν στις παλαιότερες εποχές η πρόληψη ενός τραυματισμού θεωρούνταν ένα δυσεπίλυτο πρόβλημα, στην σημερινή εποχή του επαγγελματικού αθλητισμού δεν θα μπορούσε να υποστηριχτεί το ίδιο. Στις μέρες μας υπάρχει πληθώρα μέσων, που ενσκήπτουν πάνω στον κάθε αθλητή ξεχωριστά και μπορούν να αποτρέψουν πλήρως ή έστω να μειώσουν τον κίνδυνο κάποιου πιθανού τραυματισμού. Ως τέτοια μέσα συνήθως λογίζονται ο προπονητής και το εξειδικευμένο ιατρικό προσωπικό, ενώ ακόμη και ο ίδιος ο αθλητής εμφανίζεται σαφώς πιο συνειδητοποιημένος σε σχέση με το παρελθόν.

    Σίγουρα, ο ρόλος του προπονητή αποτελεί ίσως τον πιο βασικό παράγοντα, ώστε να προληφθεί ένας τραυματισμός. Ο προπονητής είναι απαραίτητο να είναι διαρκώς ενημερωμένος για την σωματική και ψυχολογική κατάσταση των αθλητών του. Οφείλει να διατηρεί καλή και στενή σχέση με τους αθλητές. Εφόσον ο προπονητής δεν είναι ικανός να πετύχει στο πολυσύνθετο έργο του, τότε είναι ορατή η απειλή για την έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης των αθλητών, της μειωμένης απόδοσής τους και των συχνών και σοβαρών τραυματισμών τους.

   Προκειμένου ο προπονητής ή ο αθλητής να έχει καλύτερα και θετικότερα αποτελέσματα για την αποφυγή τραυματισμών είναι ωφέλιμη η συνεργασία με εξειδικευμένους επιστήμονες, όπως αθλητίατροι, ψυχολόγοι, φυσικοθεραπευτές κ.ά. Απ’ όλους αυτούς ο ψυχολόγος επιτελεί ένα πολύ σημαντικό έργο στο θέμα της πρόληψης των τραυματισμών, αφού είναι διαδεδομένη η αντίληψη ότι μεγάλος αριθμός τραυματισμών οφείλεται σε ψυχολογικούς παράγοντες. Η καλή ή κακή ψυχολογική διάθεση ενός αθλητή μπορεί να τον οδηγήσει στο απόγειο της καριέρας του ή μπορεί ακόμη και να καταστρέψει την σταδιοδρομία του

   Διάφορα και ποικίλα προγράμματα αποκατάστασης έχουν σχεδιαστεί, για να εξασφαλίζουν την πλήρη επιστροφή ενός αθλητή στα προτραυματικά επίπεδα της φυσικής του κατάστασης, αλλά και πολλές είναι οι έρευνες που τονίζουν και τη σημασία της αντιμετώπισης ψυχολογικών αντιδράσεων στα πλαίσια της αποκατάστασης. Η επιστροφή του στα προτραυματικά επίπεδα εξαρτάται από το μέγεθος του τραυματισμού, την προσωπικότητα του αθλητή, όπως επίσης και την θετική αντιμετώπιση, που θα έχει από το κοινωνικό και οικογενειακό του περιβάλλον, χωρίς βέβαια να παραλείπουμε και την αντιμετώπιση του ίδιου του αθλητή απέναντι στο τραυματισμό του.

   Μία παρέμβαση ψυχολογικής φύσεως παρακινεί τους αθλητές κατά την αποκατάσταση να ξεπεράσουν τα ψυχολογικά εμπόδια και να επανέλθουν πιο γρήγορα στον αγωνιστικό χώρο. Για να επιτευχθεί η ψυχολογική αποκατάσταση είναι απαραίτητο να επαναφέρουμε την αυτοπεποίθηση του αθλητή και να μειώσουμε το άγχος και την αβεβαιότητα.

   Μία αποτελεσματική αποκατάσταση λοιπόν μπορεί να βοηθήσει τον αθλητή να αντιμετωπίσει τον τραυματισμό του με επιτυχία, αν η αποκατάσταση γίνει πολύπλευρα και όχι μόνο για την αντιμετώπιση της ανατομικής δυσλειτουργίας.

Πασσιά Χρυσούλα, Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc

3 σκέψεις σχετικά με το “ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΑΘΛΗΤΩΝ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ”

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s